Kai vaikai dienas leidžia namuose, tėvams vis daugiau kyla klausimų, kaip užtikrinti pilnavertę vaikų mitybą. Žinome, kad ypač šaltuoju metų laiku, vaikų mityboje turi būti pakankamai riebalų, gaunamų iš kokybiškų šaltinių: riešutų, sėklų, avokadų, žuvies, alyvuogių aliejaus ar pieno produktų. Taip bus užtikrintas sotumo jausmas ir sušildytas organizmas.

Be to, vaikams baltymų reikia kur kas daugiau nei suaugusiems, nes turi būti užtikrintas jų augimas. Deja, ne visi baltymai yra lygiaverčiai naudingi, todėl vaikams siūlykite ne raudoną mėsą, o paukštieną, riešutus, sėklas. Geriausios biologinės vertės baltymai yra kiaušinių baltymuose ir piene.

Taip pat turite nepamiršti ir tinkamų angliavandenių, reikalingų energijai palaikyti. Aktyviems vaikams sudėtinių angliavandenių kiekį užtikrinsite patiekalais iš pilno grūdo grūdinių ir ankštinių kultūrų, daržovių ir vaisių. 

Vaikams reikia labai įvairaus kokybiško maisto produktų, kad jie augtų sveiki ir stiprūs. Tik ką daryti, jei vaikai labai išrankūs? Jie noriai užkandžiauja batono, makaronų, virtos dešros, sausainių. Ką pasiūlyti vietoj dešrelių, varškės sūrelių ar picos, kurių jie niekada neatsisako. Kaip užkandžius pakeisti į daržoves, vaisius, riešutus ar uogas?

Patarimais dalinasi mitybos specialistė Deimantė Rapalytė ir gyduolis.lt įkūrėja, dviejų vaikų mama Laura Lazdynienė.

 

KOKS GALĖTŲ BŪTI SUBALANSUOTAS VAIKO DIENOS VALGIARAŠTIS?

Deimantės teigimu vienas iš galimų dienos meniu galėtų būti toks:

Pusryčiams puikiai tiktų tiktų bet kokių grūdų košė su kokosų aliejumi, čija sėklomis, riešutais ir uogomis.

Pietums tiktų sriubos, troškiniai su daržovėmis.

Vakarienei - omletas, žuvis, varškėčiai.

Užkandžiams galima pasiūlyti kokteilį iš daržovių, vaisių ir uogų, čija sėklų pudingą.

 

KOKIE UŽKANDŽIAI VAIKAMS TINKAMIAUSI?

Įvairūs glotnučiai, paruošti iš vaisių ir daržovių su sėklomis, riešutais ar riešutų sviesto šaukšteliu. Pieno kokteiliai, į kuriuos suplakta ir kanapių, braškių, juodųjų serbentų ar burokėlių miltelių bei klevų ar agavų sirupo šlakeliu. Jei neturite natūralių uogų ar daržovių, labai tiks juos pakeisti uogų ir daržovių milteliais. Jais papildysite vaikų suvartojamų daržovių ir uogų kiekį. 

Visi vaikai mėgsta užkandžiauti sausainių, neatimkite iš jų šio malonumo, bet kepkite juos namuose. Kokius sausainius bekeptumėte namuose, visi jie bus kur kas palankesni vaikų sveikatai nei pirktiniai. Ypač tiks naminiai avižiniai sausainiai taip pat įvairūs iš migdolų miltų kepti sausainiai. Svarbu rinktis tik kokybiškus riebalus (natūralų sviestą, riebią grietinę, šalto spaudimo alyvuogių aliejų), miltus (migdolų, avižų, kukurūzų, grikių ir kt.), saldiklius (beržų cukrų, datulių, klevų, agavų sirupą, medų) jiems pagaminti.

Maistingi ir kartu patogūs išsinešti į mokyklą ar parką užkandžiai yra triufeliukai “bulvytės”, pagaminti iš sumaltų mirkytų datulių, razinų ar abrikosų ir įvairių riešutų. Triufeliukus skanu apvolioti čija, sezamų sėklose ar juodųjų serbentų, aviečių, braškių, svarainių milteliuose.

Namuose ant stalo stovinčias sausainių vazeles pripildykite ne riestainių ar džiūvėsėlių, o riešutų, be cukraus džiovintų uogų, vaisių ar uogų juostelių.

Pasiūlykite vaikams šiaudeliais pjaustytų morkų, agurkų, raudonųjų saldžiųjų paprikų. Iš įpročio užkandžiauti, vaikai nejučiomis ims kramsnoti daržoves. 

 

KĄ DARYTI, JEI VAIKAS ATSISAKO VALGYTI VISAI ARBA NENORIAI VALGO DARŽOVES?

Bandykite slėpti! :) Darykite mėsos ir daržovių kotletukus, daržovių blynelius, įtrinkite avokadą į kokteilį. Į patiekalus galite įberti džiovintų burokėlių, morkų ar lapinio kopūsto miltelių, taip padidinant suvartojamų daržovių kiekį.

 

KĄ DARYTI, JEI VAIKAS NORIAI VALGO TIK SALDUMYNUS?

Čia jau suteikiamo maisto pasirinkimo problema. Visų pirma buvo padaryta spraga, kai vietoj nenorėjimo nieko valgyti buvo pasiūlyti saldumynai. Tėvai nuo pat pradžių turi žiūrėti, kad vaiko pasirinkime būtų kuo mažiau saldumynų. Žinome, kad jie gudrūs, ir pirmiausia rinksis saldumynus. 

Jei vaikas jau įpratęs prie saldumynų ir jų prašo nuolatos, tai nuo šiol ne verčiant, o per žaidimą ir paslepiant maiste naudingus produktus pratinkite prie kitokių skonių ir maitinimosi įpročių. Palaipsniui keiskite nesveikus saldumynus, pilnus cukraus ir nenatūralių priedų į tokius, kurie ne tik skanūs bet ir naudingi vaikų sveikatai.

 

KAIP SUFORMUOTI NAUJUS MITYBOS ĮPROČIUS?

Laura dalinasi savo patirtimi, kaip ji formuoja savo vaikų sveikos mitybos įpročius ir padeda tai daryti kietiems tėvams.

Vaikai neturi patirties, kaip maistas veikia jų sveikatą, tad ugdant sveikos mitybos įpročius, tėvams reikia būti labai kantriems ir sistemingai vaikus kreipti šia linkme. Vyresniems vaikams reikėtų nuolat pasakoti apie maisto produktų naudą ar kenksmingą poveikį sveikatai. Vaikai protingi, ne iš karto, bet per laiką jie tikrai priims ir įsidėmės, kurie produktai jiems naudingi, o kurių geriau atsisakyti.

Palaipsniui mažinkite ir visai nebepirkite beverčių maisto produktų. Kurį laiką, kol formuosite naujus įpročius, nesiveskite vaikų į parduotuves, kad į kasdienius pirkinių krepšius nepatektų nepageidaujamų pirkinių.

Gaminkite įvairų maistą ir skatinkite vaikus ragauti. Griežta prievarta nieko nepakeisite. Palaipsniui, nejučiomis į racioną įveskite naujus patiekalus ar jų sudedamąsias dalis. Ir neišsigąskite, kad vaikas kartais liks alkanas. Galbūt praleis vieną kitą maitinimą, bet po to vis tiek išsirinks kažką lėkštėje, išalkęs ims ragauti. 

Geriausias patarimas – būkite jiems pavyzdžiu ir valgykite patys tokį maistą, kokį norite, kad valgytų jūsų vaikai.

O išradingai maiste paslėpti burokėlį, lapines salotas ar juoduosius serbentus visada padės gyduolis.lt. Mes siūlome įvairių uogų ir daržovių miltelių, kuriuos išmoningai panaudojus su malonumu valgys net pats išrankiausias vaikas.

 

Jeigu pritrūkote idėjų, kaip išmoningai panaudoti sveikatai vertingus produktus, kviečiame užsiprenumeruoti mūsų naujienlaiškį ir mus sekti Facebook paskyroje  bei pasisemti naujų idėjų.